Børn og unge

Børne/ungepolitik for VMCC MTB B&U afdeling

Velkommen til Vodskov Motions Cykel klub (VMCC) Børne & Unge afdeling. Mountainbikecykling er en sjov og udfordrende sport og for at sikre dit barn den bedste mulige oplevelse ved at cykle i klubben, gælder følgende politik for afdelingen.

Alder

VMCC B&U optager medlemmer fra indskolingsalderen. Instruktørerne vil vurdere de mindste med henblik på at vurdere egnetheden.

Krav til udstyr

For at kunne deltage i MTB træningen i VMCC B&U skal dit barn medbringe følgende udstyr:

- CE-godkendt cykelhjelm

- Funktionel MTB med to funktionsdygtige bremser, brede, nubrede sæk og mere end tre gear.

Desuden skal børnene være dækket af en fritids/ulykkesforsikring (evt. forældrenes), der også omfatter MTB kørsel.

Børne/Ungdom Træningstider

MTB Børne/Ungdom træner på følgende tidspunkter

Tirsdag kl. 17.15. Mødested på P-pladsen ved den tidligere SOSU-skole (nu Aalborg Kommune) på Storemosevej.

Træningen varer 75 min og vil typisk være henlagt til hammer bakker.

Aflysninger

I tilfælde af aflysninger ved sygdom, meget dårligt vejr og lignende vil dette blive meddelt via vores VMCC B&U Facebook side eller vores Klubmodul app, som I derfor bør holde jer orienteret om.

Udover den ugentlige træning vil der være events og div. løb som vi vil deltage i.

Børne/Ungdom træningsformer

Der trænes en gang om ugen.

Der køres i en forårs- og en efterårssæson. forårssæsonen starter efter vmcc’s standerhejsning i starten af april og slutter til skolernes sommerferie. efterårssæsonen starter ved skolestart og slutter omkring efterårsferien. herefter er det for mørkt at køre i skoven.

Til hver træning vil børnene blive holdopdelt, typisk i 4 niveauer. hvert hold vil maksimalt bestå af 10 børn.

Til hver træning vil der være mindst en DGI-uddannet instruktør pr. hold.

På hvert hold er der desuden en 2. hjælper (bagerste mand), for at skabe så meget tryghed for børnene som muligt. her vil vi meget gerne have hjælp af jer forældre, så tag gerne mtb’en med!

Instruktørerne er altid iført instruktørveste, så de er let genkendelige.

VMCC har indhentet børne- og ungeattester på alle instruktører.

Stævner

Ved deltagelse i eventuelle stævner og konkurrencer skal i som forældre selv afholde udgifterne til deltagelse og transport.

rn/Ungdom Instruktører

Alle vores instruktører er uddannet efter DGI's principper og kan undervise på alle niveauer.

Skulle du have nogle spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte en af instruktørerne, som du kan finde her på siden under "Om os".

God takt og tone i skoven

I VMCC MTB er en af vores målsætninger at sørge for at den gode tone og opførsel især i skoven. Derfor har vi opstillet følgende punkter, som vi forventer, at vores medlemmer overholder.

• Vi sætter farten ned, når vi møder en forhindring, dvs. gående, andre cyklister, bilister, hunde m.m. ligegyldigt, hvorhenne vi færdes, derfor OGSÅ på sporet.
  • Vi sørger for at alarmere de bagved kørende ved at råbe, hvilken forhindring, vi møder forude. Vi råber ikke ”Pas på” da det typisk vil opfattes af andre som en alarm til dem. Nogle bliver stødt over dette.
  • Vi hilser pænt, når vi møder andre, og første mand fortæller, hvor mange ryttere, der kommer forbi. Sidste mand sørger for at sige, at han/hun er sidste.
  • Vi fortæller altid de andre, hvis vi kører hjem før tid. Så der ikke opstår tvivl, om der mangler en mand.
  • Vi smider ALDRIG affald på vores vej. Det vi kunne have med ud, har vi også plads til hjem. Vi samler gerne andres affald op, så vi er med til at holde skoven ren og pæn.
  • Vi overholder de regler der er for færdsel i privat skovområder og den aftale der er lavet med Hammer Bakker Lodsejerforening. Så færdsel på MTB foregår primært på den etablerede MTB-rute i Hammer Bakker.