Racer

Træningstider

Racer træner på følgende tidspunkter
Torsdag – kl. 18.00
Søndag – kl. 10.00

Racer sæsonen er ca. fra start April til start Oktober

Man kan også finde træningstider for Racer under fanen Kalender (Racer).

Inde under kalenderen kan der ses, hvilken rute der er den pågældende dag, samt tidspunkt.

Udover træningstider er løb, turer og specielle events også at finde på kalenderen

Vi kører fra Klubhuset v/stadion, Vodskovvej 15, 9310 Vodskov

Træning

Vi kører i hold der er opdelt efter niveau. Vi vil træne forskellige måder at køre i gruppe ex. rulleskift, paradekørsel osv. ud over almindelig tur kørsel

HOLDOPDELING

Hold 1:
Ryttere på dette hold vil intensiverer træningen igennem sæsonen og har et klart formål om at forbedre kondition og træningstilstand, dette vil ske gennem målrettet træning. Ture vil ligeledes blive længere ind i sæsonen og 40-80 km til tider længere. Træningen er 2 timer.

Hold 2:

Ryttere på dette hold vil opbygge og fastholde deres kondition og træningstilstand, således at der kan køres ture på 40-60 km. Træningen er 2 timer.

Der er holddeling på dagen, hvor man kan køre med det hold man passer til på dagen. Alle hold venter på ryttere, således at alle kommer med hjem!

DCU “De 10 bud”

Husk, når du cykler alene, i din klub eller deltager i motionsløb, tegner du i kraft af dit cykeldress ikke alene dig selv, men også alle andre cykelmotionister. Dine unoder rammer derfor ikke alene dig selv men alle, der cykler motion. Husk derfor disse 10 bud.

Gruppekørsel

Denne form for gruppekørsel kaldes PARADEKØRSEL. Bruges mest når man er ulige antal. Er også god at anvende hvis der er styrkeforskel. Her kan man tage forskellig længde i føringerne.

Denne form for gruppekørsel er traditionel 2 og 2, den kalder vi VMCC skift. Der køres ind til højre i stedet for at gå ned på hver sin side. Ved at køre ind sammen fylder man 1 mand mindre i bredden. Fungerer bedst hvis det er 2 af nogenlunde samme styrke. Her skal man lette trykket på pedalerne så man kommer hurtigt tilbage, det mindsker faren ved at kører 3 ved siden af hinanden.

Denne form er kolonnekørsel 1 og 1. Viftekørsel første mand ligger sig ud hvor vinder kommer fra. Når der skiftes i f.eks. sidevind skal der faldes hurtigt tilbage så man kan komme i læ, for hele tilbagekørslen sker i vindsiden. Ved ændringer af kørselsretningen skal være meget opmærksom på hvor vinden kommer fra, og dermed korrigerer føringerne. Man skal være

Her kommer der trafik bagfra. Det er sidste mand der bemærker det og råber bil bagfra. Der kan være langt til fronten, derfor skal beskeden køre op gennem rækken. Også her bevæg jer sidelæns med en glidende bevægelse ikke nogen hurtige ryk til siderne.

Denne form er kolonnekørsel 1 og 1. Viftekørsel første mand ligger sig ud hvor vinder kommer fra. Når der skiftes i f.eks. sidevind skal der faldes hurtigt tilbage, så man kan komme i læ, for hele tilbagekørslen sker i vindsiden. Ved ændringer af kørselsretningen, skal være meget opmærksom på hvor vinden kommer fra, og dermed korrigerer føringerne. Man skal være

opmærksom på at der ligger nogen i baghjulet, så derfor skal korrektionen ske langsomt og med en glidende bevægelse. For alt i verden ikke nogen hurtig bevægelser. Når skiftet sættes i gang skal nr. 2 ikke øge hastigheden lige med det samme, men være opmærksom på, at den rytter der er på vej tilbage, efter have brugt mange kræfter, lige skal på hjul først. I føringen skal man også være opmærksom på, at skal være kræfter til at køre med på hjulet.

Tegn blandt cykelryttere

• Forhindringer i vejbanen: Peg på stedet og råb “Kig op”
  • Hvis der kommer forhindring i højre side, f.eks. en
    parkeret bil, tager man højre hånd bag ryggen og vinker
    med hånden de bagvedkørende ud mod venstre
  • Når den forreste strækker armen ned med spredte fingre,
    skal farten sættes ned
  • Ved lyskryds kan man pege op, så de bagvedkørende ved,
    at de skal kigge op
  • Samtidigt er det en god ide at komme med korte
    kommandoer, ”Kig op”, ”Højre” osv.
  • Råb ”Bil forfra” eller ”Bil bagfra” på smalle veje, så alle i
    gruppen har mulighed for at trække ind på række. Tag
    hensyn til den øvrige trafik og overhold færdselsreglerne.
  • Overhaler du andre cykelryttere, så ring med klokken eller pift/råb til dem, så de ved, at du kommer.